fredag 3 december 2010

Recept på godaste hönökakorna





Självklart ska ni få hönökakereceptet :)
Jag tänkte att jag skulle lagt ur det innan, men så blev jag distraherad av att leta julgransfot.
Här kommer det iaf!




Tillagningstid ca 3,5 h
Ugnsvärme 275 grader, nedersta falsen
10 kakor



50 g jäst
100 g margarin
1 l mjölk
3/4 dl ljus sirap eller brödsirap
3 tsk salt
3 tsk anis
3 tsk fänkål
3 malda pomeransskal (jag brukar skippa dessa)
5 dl rågsikt
ca 2 l vetemjöl

Smula jästen i en bunke.
Smält smöret och tillsätt mjölken, värm till ca 37 grader.
Häll mjölkblandningnen i bunken och rör om.
Tillsätt sirap och kryddor.
Tillsätt hälften av mjölet och arbeta in.
Tillsätt resten av mjölet efter hand.
Arbeta degen smidig (ca 5 min i maskin)

Jäs i 30 min.
Arbeta ner degen och jäs ytterligare 30 min.
Tag upp degen på bakbord och knåda några minuter.
Dela i 10 delar och rulla till jämna bullar.

Låt bullarna jäsa under bakduk ca 20 min.
Kavla ut till kakorna direkt på plåt med bakplåtspapper.
(Jag brukar göra dem så stora det bara går för att ändå få plats med två per plåt)
Nagga kakorna och grädda direkt i 275 grader ca 7 min.

Låt kakorna svalna ovanpå varandra under bakduk.



Voilà!
Varsågoda och njut :)







Ps. Jag har flera gånger blivit så nyfiken på er som läser, var bor ni, vad jobbar ni med, glädjeämnen.... så om ni vill är ni väldigt välkomna att dela med er.



Stor kram
Marie




1 kommentar :

  1. Tack för receptet! Nu har ingredienser inhandlats så nu finns det ingen återvändo...

    Jag är ju en av de få anonyma som kommenterar så det är väl inte mer än rätt att jag presenterar mig lite. Din och HoP är de bloggar jag måste in på varje dag, jag fastnade direkt för din blogg, mkt pga av de snygga modebilderna du visar. Vi går nog i samma klädbutiker du och jag och jag tycker naturligtvis att det är jättekul när vi får komma in i ert nya hus.

    Jag är 37 år, är gift och vi har 3 söner. Vi bor i en liten stad mittemellan 2 stora sjöar, inte så jättelångt från dig. Jobbar på produktavdelningen på ett företag som är i heminredningsbranschen. Vi bor i ett äldre hus som vi gärna renoverar. Jag har svart bälte i shopping, tycker om kläder, inredning och musik. Håkan är som du säkert förstått en av favoriterna :-)

    Nu vet du lite mer...Ha en fin fredagskväll och helg!

    Kram Jessica

    SvaraRadera

Jag blir så glad för din hälsning ♥