torsdag 18 november 2010

Blossas glögg 2010








Har ni smakat årets glögg?



Jag tycker alltid att det är lite spännande att se vad årets smak blir.
Flaskan är hur fin som helst och det är tydligen inte bara flaskan som skimrar utan även innehållet. Hur lyxigt och spännande låter inte det? Kan man dricka glitter? Förra årets clementinsmak är nu utbytt mot saffran, vilket är en av mina favoritkryddor. Är det någon som har smakat? Jag hoppas att den är så god som den låter :)



Jag dricker den i alla fall gärna till pepparkakor med mögelost.
Mums!




Om man inte köper färdiga pepparkakor kan man göra egna så här...



Ingredienser:

300 g smör
5 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 msk malen ingefära
2 msk malen kanel
1 msk malda nejlikor
2 tsk malen kardemumma
1 msk bikarbonat
2 dl vatten
15 dl vetemjöl

Låt smöret bli rumsvarmt. Rör smör, socker och sirap till en jämn smet.
Använd gärna elvisp när du gör pepparkaksdegen.
Rör sedan ner ingefära, kanel, nejlikor, kardemumma och bikarbonat.
Tillsätt sedan vatten och sist mjölet. Använder du inte elvisp - knåda då in mjölet i degen på ett bakbord.

Låt degen ligga i kylskåp minst 1 dygn insvept i folie.

Tag fram en bit i taget av degen och kavla ut den tunn på ett bakbord. Tag ut kakor med mått och lägg på kalla smorda plåtar eller med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 200-225 grader i 4-5 minuter.





Sen är det bara att bjuda till glöggkväll!
Välkomna











Images courtesy of: Blossa, Country Living

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för din hälsning ♥