lördag 29 januari 2011

The challenge

Foto: House doctor




Hej bloggisar!




 Hoppas att ni har en skön lördag.
I veckan fick jag en utmaning av Helena med bloggen "Ord och känsla"!
Jag har väntat lite med att svara för att jag ville tänka igenom svaren lite. Men nu har jag krupit upp i frågefåtöljen så slå er ner och ta en kaffe...... här kommer mina tankar om bloggande.





1. Hur länge har du bloggat?
Jag började våren 2010, så knappt ett år.

2. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Jag har kanske 30 favoriter och av dessa kollar jag kanske ett tiotal regelbundet.

3.Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar?
Jag gillar blandbloggar där man kan läsa allt mellan himmel och jord. Det är kul att få en inblick i hur andra run tom i landet lever, samtidigt som inredningsinslag lockar lite extra :)
 
4.Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Jag vet faktiskt inte men jag skulle gissa att de flesta skulle tycka det. Jag censurerar inte mig själv så värst mycket annat än att jag hellre skriver om bra och roliga saker som hänt än om bakslag. Jag vill att bloggen ska vara ett feel-good-forum både för mig själv och för de som följer den.

5. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg,
eller tänjs gränsen hela tiden?
Absolut! Jag har satt gränsen att inte skriva om jobb eller alltför privata angelägenheter. Hittills har jag inte haft något problem att hålla mig innanför dessa ramar.

6. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Jag började blogga för att jag köpt en kamera och ville dela med mig av de bilder jag tog. Då var det inte alls många läsare, så bekräftelsebehovet var liksom inte alls med i bilden. Att folk läser och ger respons på det man skriver är faktiskt lite av en egokick. Om alla kommentarer plötsligt skulle sluta i det här läget, tror jag faktiskt att jag skulle bli lite ledsen och undra om det jag skriver inte längre är intressant för andra. Hmmm...värt att tänka på. Det är inte bra att skapa sig en självbild utifrån andras åsikter, men det är ju faktiskt så att de flesta ser sig själva lite genom andras ögon.

7. Har du träffat folk i IRL (i real life) efter att ha fått kontakt med dom via bloggen?
Nope, men det kanske kan hända...

8. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Absolut (iaf vad gäller tid)! Men jag tror inte att bloggande är mer beroendeframkallande och tidskrävande än andra sociala forum som Facebook mfl.

9. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Vissa inlägg tar rätt mkt tid och ibland fastnar man i att surfa runt. Fast jag tycker ju att det är roligt så jag ser det inte som ett problem.

10. Tror du att du fortfarande bloggar om två år?
Ingen aning....jag fortsätter så länge jag tycker att det är roligt och ger mig något!





Le fin!




Foto: House doctor


Nu ska jag packa upp min bok och läsa lite. Supermys!
Ha en skön eftermiddag :)



2 kommentarer :

  1. Roligt att få veta lite mer om dig genom svaren på frågorna! Ursäkta att jag "tjatade" lite, det var inte min avsikt;)
    Det du skriver om beroendeframkallande kände jag lite med Facebook tidigare. Jag har gått över till bloggandet helt nu som ger mig så mycket mer och är oerhört kul! Fast det blir mycket tid framför datorn...

    Ha en trevlig kväll!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Hej! Vilken trevlig blogg.. Mvh anna

    SvaraRadera

Jag blir så glad för din hälsning ♥