lördag 17 januari 2015

Världens godaste kladdkaka



Hej, har ni en fin helg?

Vi har det hur lugnt och skönt som helst och suger ut det sista av ledigheten innan M börjar sitt nya jobb på måndag. Lite pirrigt tror jag nog att det är men det är faktiskt lite nervigt även för mig. Det är ju fullt sjå med två små så tätt i ålder och jag är rädd att jag inte ska hinna med och räcka till. Men det är bara att göra som Pippi och "ta det med kommando". En sak i sänder och inte rygga för det läskiga. 

Men det är först på måndag och idag är det lördag, vilket innebär två hela dagar till av familjemys. Så för att fira sötedagen lite extra slog vi till på den här kladdkakan som nog faktiskt är det godaste recept jag testat. Receptet hittade jag på MAMA men ni har det även här:

BOTTEN
100 g smör 
2 ägg 
3 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Smält smöret. Blanda övriga ingredienser i en skål. Rör ner det smälta smöret tills allt blandat sig. Smöra en löstagbar form på 24 cm. Grädda i 175 gr i 20 min. Låt svalna ca 10 min. 

GLASYR
2 dl vispgrädde
1 dl socker
1 dl ljus sirap
100 g mörk blockchoklad
100 g smör


Blanda alla ingredienser till glasyren utom smöret i en kastrull. Låt koka tills den tjocknar en aning (15 min). Tag av kastrullen och rör ner smöret till en jämn fudge (den är lös men stelnar i kylen). Bred glasyren över kakan och låt den kallna i kyl. 




.KRAM.Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för din hälsning ♥